perjantai 20. heinäkuuta 2012

4. Äksyilyä

 -Mene tekemään läksysi, Jane sanoi telkkarin ääressä istuvalle Anetelle.
-Ihan kohta, Anette vastasi laiskasti eikä tehnyt elettäkään siirtyäkseen.
 -Anette, nyt! Jane sanoi painokkaammin ja meni sammuttamaan telkkarin.
-Hei, mitä sinä teet? Anetti kysyi äkäisenä.
-Sinlla on vielä läksyt tekemättä, sen jälkeen voit katsoa telkkaria, Jane sanoi rauhallisesti.
 -Mikä sinä olet minua komentelemaan. Et ole äitini! Anette huusi vihaisena.
 -Anette, mitä sinä sanoit? Max karjahti.
-Että hän ei ole äitini, Anette sanoi nyt jo vähän epävarmemmin.
-Sinä painut nyt yläkertaan tekemään ne läksysi ja mietit mitä sanoit! Max huusi vihaisena ja Anette säpsähti. Isä ei ikinä huutanut hänelle.
-Just joo, puhahti Anette ja meni tömistellen yläkertaan.
 -Hei, älä välitä. Ei hän ajatellut mitä sanoi, Max sanoi ja pyyhki Janen kostuneita poskia.
 -Eikait niin, Jane vastasi vaisusti.
 -Minä vain oletin, että hän on hyväksynyt minut. Olen kuitenkin ollut täällä jo niin kauan. Tai siis olen ollut kokoajan hänen elämässään mukana. Minä ainakin pidän häntä lapsenani, Jane kuiskasi.
-Voi kulta, minä tiedän sen. Kyllä hänkin pitää sinua äitinään. Hänhän kutsuukin sinua äidikseen. Tänään hän on vain pahalla päällä, Max sanoi.
 -En vain haluaisi, että hän paiskaa sen, joka kerta vihaisena päin minun kasvojani.
-Usko pois, hän katuu jo sitä mitä sanoi. Kyllä hän sinua rakastaa yhtä paljon kuin minuakin, Max vakuutteli vaimolleen.

-Anette, eikö sinun pitänyt tehdä läksyjä?
 -Anette!
 -Joo,joo. Älä hoputa.
 -Mitä tämä on nyt olevinaan? Max kysyi vakavana.
-Ei mitään, Anette mumisi.
 -Anteeksi isä.
-Ei sinun minulta pidä anteeksi pyytää, Max vastasi.
 -Ymmärrätkö, että se mitä sanoit loukkasi Janea? Hän on pitänyt sinusta huolta siitä asti kun olit pieni.
-Kyllä, kyllä. Minulla oli vain huono päivä koulussa. Minä en jaksaisi tehdä läksyjä.
-Niin, meilläkin on välillä huonoja päiviä töissä, mutta työt on silti tehtävä.
 -Äiti, Anette sanoi mentyään keittiöön.
Jane jatkoi sanomatta sanaakaan iltapalan laittoa.
 -Äiti!
-Olen pahoillani, siitä mitä sanoin. Tietenkin sinä olet minun äitini, Anette sanoi itkukurkussa.

 -Tietenkin sinä saat anteeksi, mutta ymmärrätkö, että aina ei ole hyvä sanoa sitä mitä ajattelee?
 -Kyllä minä ymmärrän. Minulla oli vain koulussa huono päivä. Piia sanoi, että minä olen lihava. Se loukkasi minua.
-Voi sinua. Et sinä ole lihava, mutta vaikka sinua loukattaisiin, et voi purkaa sitä muihin.
 -Etkö ole vieläkään tehnyt läksyjä? Max kysyi ärtyneenä iltapalalla.
 -Äiti, lupasi auttaa mina niissä iltapalan jälkeen, Anette vastasi ja hymyili Janelle.
-Vai niin. Selvä sitten, Max vastasi.

                                                  ***Seuraavana päivänä***
 -Matkailualan opiskelijaryhmä haluaisi päästä tutustumaan hotelliimme. Ehditkö pitää kierroksen tällä viikolla? Jane kysyi Maxilta, joka oli uppoutunut töihinsä.
 -Etkö sinä voi pitää sitä kierrosta? Max kysyi.
-Heidän opettajansa halusi, että hotellin omistaja voisi samalla myös kertoa työpäivistään oppilaille, Jane jatkoi.
-Vai niin. No torstai tai perjantai käy. Silloin minulla ei ole työpalavereita.
 -Mutta Max, mitä sinä nyt? Hämmästynyt Jane kysyi kun Max sammutti tietokoneensa ja kaappasi Janen syleilyynsä.
 -Vietän hieman aikaani vaimoni kanssa kahdestaan, Max mumisi.
-Mutta Max, me olemme töissä, Jane kauhisteli.
 -Mitä sitten, minä omistan tämän paikan? Max virnuili.
 Kello läheni jo kahtatoista ja Anette makasi edelleen kotona vuoteessaan. Koulu oli alkanut jo hyvänaikaa sitten.
 Yhdenaikaan Jane kuuli kun oveen koputettiin.
-Sisään.

 Anette asteli Janen työhuoneeseen sisään.
 -Anette mitä teet täällä? Sinun pitäisi olla koulussa?
 -Myöhästyin bussista, Anette vastasi.
 -No jopas. Ja tulet tänne vasta kun koulu on loppumaisillaan. Tuleppas, mennään käymään isän toimistossa.
-Onko isälle pakko kertoa? Anette kysyi pienesti hymyillen.
-Tietenkin!
 -Katsos kuka täällä on, Jane sanoi Maxille, joka teki työvuorolistoja.
 -Anette, mitä teet täällä?
-Myöhästyin bussista, Anette vastasi.
 -Eikö sinulla ollut kelloa soimassa? Sinun pitää osata herätä jo ajoissa. Meillä on äitin kanssa töitä, meistä ei kumpikaan ehdi viedä sinua koululle tänään, Max tuskaili.
 -Se oli vahinko. Kellosta loppuivat patterit. Eikait se haittaa, jos olen yhden päivän pois koulusta?
 -Vai niin. No minun on soitettava kouluun, joka tapauksessa.
 -Mitä, miten niin ei ole ollut muutenkaan koulussa paljoa? Max kysyi hämmästyneenä puhelimeen.
-Kyllä, ymmärrän kyllä. Minä puhun hänelle.
 -Kuules tyttö, opettajasi sanoi, että olet ollut tällä viikolla vain kaksi kertaa koulussa! Onko se totta?
-Ööh... No ehkä? Anette sanoi arasti.

 -Mitä tämä on olevinaan? Sinun pitää käydä koulussa.Tälläinen peli ei vetele, minä olen hyvin vihainen sinulle.
 -Mikä sinä olet minua neuvomaan! Sinä, et tiedä millaista siellä on, Anette tiuskaisi.
-Sinun pitää kertoa, jos siellä on jokin pielessä, Max sanoi.
 Anette nyyhkäisi.
-Minä en halua mennä sinne!


3 kommenttia:

  1. Uu, tosi hyvä ja jännä osa! Mitähän kamalaa Anetelle koulussa on tapahtunut :( Toivottavasti asia pystytään selvittään!

    ~~sipsa~~

    VastaaPoista
  2. Satuin lukemaan edellisen osan kommentit ja huomasin siellä palautetta noista vuorosanoista. Oli tosi kiva nähdä tässä osassa, että olit oikeasti hyödyntänyt sen vinkin (vaikka se kommentti ei minulta ollutkaan)! :)

    Palasin pitkästä aikaa lukemaan uusia osia. Mukavaa vaihtelua se, että päivität tarinaa niin nopeaan tahtiin! Jatka samaan malliin. :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommentista ja minusta on mukava ottaa ehdotuksia vastaan koska kirjottaminen ei ole koskaan ollut mun vahvimpia puolia. :)Varsinkin kun itse mietin miten ne puhevuorot oikein pitäisi laittaa? :D

    VastaaPoista